Program ke stažení
Materiály pro 3. ročník ke stažení
Materiály pro 4. ročník ke stažení
Materiály pro 5. ročník ke stažení
Anotace
Program zážitkovou formou seznamuje žáky s obdobím pravěku a středověku.
Žáci 3. ročníků v tematickém bloku č. 1 Regionální historie v období středověku pracují s interaktivními animovanými filmy, jejichž prostřednictvím se seznámí s bájemi, pověstmi a mýty plzeňského regionu a zároveň je nenásilnou interaktivní formou zasadí do historických reálií. Během projektového dne pracují ve stálé expozici Historie s replikami artefaktů i s reálnými předměty z období středověku.
Žáci 4. ročníků v tematickém bloku č. 2 Minulost kraje a předků pracují s interaktivní časovou osou k tématu pravěkých dějin, s pojmy a ikonografickými vyobrazeními a s replikami pravěkých artefaktů, s interaktivní animovanou knihou vážící se k regionálním dějinám v období středověku, a v rámci projektového dne pracují s reálnými předměty z období pravěku i středověku, věnují se explikační činnosti na replikách pravěkých drtidel apod.
Žáci 5. ročníků v tematickém bloku č. 3 Současnost a minulost v našem životě pracují s interaktivní časovou osou zaměřenou na období novověku, vytvářejí myšlenkovou mapu evropských stylů a slohů a během projektového dne ve stálé expozici Užité umění/Umělecké řemeslo pracují s obrazovými didaktickými pomůckami a spojují je se skutečnými předměty v expozici.
Na závěr žáci vždy prezentují získané znalosti a dovednosti.
Žáci v programu pracují s replikami historických artefaktů i s reálnými předměty, učí se využívat informační potenciál expozice (vyhledávání údajů na informačních panelech, na interaktivních dotykových obrazovkách a infopointech), spolupracují ve skupinách. Program klade důraz na principy místně ukotveného učení – prozkoumávání stálých expozic v hlavní budově Západočeského muzeu v Plzni.
Návaznost na RVP: Prvouka (ŠVP 5.1. Prvouka (Prv) 3. ročník) a Vlastivěda (ŠVP 5.1. Vlastivěda (Vl) 4. ročník a ŠVP 5.1. Vlastivěda (Vl) 5. ročník) a oblast Lidé a čas.
Cíl programu
Tématický blok č. 1 – Regionální historie v období středověku pro 3. ročník – žák rozlišuje faktografii od legend, mýtů a pověstí, analyzuje informace. Nástroj hodnocení: ústní „vyzkoušení“ žáka v závěrečné, fixační části.
Tématický blok č. 2 – Minulost kraje a předků pro 4. ročník – žák vyhledává a analyzuje informace, prostřednictvím interaktivní časové osy, tabulek s pojmy a ikonografickými vyobrazeními a replik vytváří ilustrovanou mapu dějin. Spolupracuje ve skupinách. Na konci žák stručně shrne získané informace a vybere z nich ty, které mu připadají nejdůležitější. Nástroj hodnocení: ústní „vyzkoušení“ žáka.
Tématický blok č. 3 – Současnost a minulost v našem životě pro 5. ročník – žák, vytváří myšlenkové mapy prostřednictvím didaktické pomůcky (obrazového materiálu a pojmů), spolupracuje ve skupinách. Na konci žák stručně shrne získané informace a vybere z nich ty, které mu připadají nejdůležitější. Nástroj hodnocení: ústní „vyzkoušení“ žáka.
Forma
Prezenční (frontální forma pro úvodní část výuky, frontálně individuální a skupinová při práci s interaktivními animacemi)
Hodinová dotace
16 vyučovacích hodin
Předpokládaný počet účastníků a upřesnění cílové skupiny
Předpokládaný počet účastníků a upřesnění cílové skupiny
Žáci 3.–5. ročník ZŠ, max. počet žáků – 1 třída (přibližně 30 žáků)
Doporučení realizátorům: ideální počet pro realizaci programu je 20 žáků