Program ke stažení
Materiály pro 6. ročník ke stažení
Materiály pro 7. ročník ke stažení
Anotace
Program zážitkovou formou seznamuje žáky s obdobím pravěku a středověku.
Žáci 6. ročníků pracují v tematickém bloku Pravěk pro 6. ročník s interaktivní časovou osou k tématu pravěkých dějin, s pojmy a ikonografickými vyobrazeními a s replikami pravěkých artefaktů, a v rámci projektového dne pracují s reálnými předměty z období pravěku, věnují se explikační činnosti na replikách pravěkých drtidel apod.
Žáci 7. ročníků v tematickém bloku č. 2 Středověk pro 7. ročník pracují s animovanými filmy a s interaktivní animovanou knihou vážící se k regionálním dějinám v období středověku, jejichž prostřednictvím je nenásilnou a hravou formou zasadí do historických reálií. Během projektového dne pracují ve stálé expozici Historie s replikami artefaktů i s reálnými předměty z období středověku.
Na závěr žáci vždy prezentují získané znalosti a dovednosti.
Žáci v programu pracují s replikami historických artefaktů i s reálnými předměty, učí se využívat informační potenciál expozice (vyhledávání údajů na informačních panelech, na interaktivních dotykových obrazovkách a infopointech), spolupracují ve skupinách. Program klade důraz na principy místně ukotveného učení – prozkoumávání stálých expozic v hlavní budově Západočeského muzeu v Plzni.
Návaznost na RVP: Dějepis (ŠVP 7.2. Dějepis) a oblast Člověk a společnost.
Cíl programu
Tématický blok č. 1 – Pravěk pro 6. ročník – žák vyhledává a analyzuje informace, prostřednictvím interaktivní časové osy, tabulek s pojmy a ikonografickými vyobrazeními a replik vytváří ilustrovanou mapu dějin. Spolupracuje ve skupinách. Na konci žák stručně shrne získané informace a vybere z nich ty, které mu připadají nejdůležitější. Nástroj hodnocení: ústní „vyzkoušení“ žáka.
Tématický blok č. 2 – Středověk pro 7. ročník – žák analyzuje informace prostřednictvím didaktické pomůcky (obrazového materiálu a pojmů), spolupracuje ve skupinách. Na konci žák stručně shrne získané informace a vybere z nich ty, které mu připadají nejdůležitější. Nástroj hodnocení: ústní „vyzkoušení“ žáka.
Forma
Prezenční (frontální forma pro úvodní část výuky, frontálně individuální a skupinová při práci s interaktivními animacemi).
Hodinová dotace
16 vyučovacích hodin
Předpokládaný počet účastníků a upřesnění cílové skupiny
Žáci 6. a 7. ročníku ZŠ, max. počet žáků – 1 třída (přibližně 30 žáků)